Marketing

Marketingová automatizace – průvodce pro začátečníky

31.8.2017
Marketingová automatizace – průvodce pro začátečníky

Marketingová automatizace je složité téma, i když na první pohled se to může zdát dost jednoduché. Jakmile se dostanete trochu hlouběji, zjistíte, že se jedná o velice komplexní odvětví.

Při správném používání může být automatizace marketingu užitečná, když pomáhá prodejním a marketingovým týmům efektivněji pracovat, aby mohli dosáhnout svých cílů. Existuje však také mnoho nejasností o tom, co je marketingová automatizace a co není.Pokusíme se tedy lépe porozumět tomu, co je automatizace marketingu a jak může potenciálně pomoci podnikání.

Co je automatizace marketingu?

Automatizace marketingu je použití nástrojů pro poskytování personalizovaných zpráv současným i potencionálním zákazníkům. Nástroje vám umožní vytvořit dynamickou sérii zpráv (reklamních sdělení), které chcete odeslat vašim kontaktům. Zpráva, kterou člověk obdrží, je závislá na faktorech, které specifikujete, například co jsou jejich výdajové návyky, kde se nacházejí v nákupním procesu a minulé interakce, které jste měli s vaším webem.

Poskytování obsahu, který je přizpůsoben potřebám a zájmům člověka, pomáhá vytvářet silnější vztahy, které zase mohou přispět ke zvýšení konverzí a příjmů. Automatizace marketingu vám může pomoci dosáhnout všech těchto věcí a současně zefektivnit operace.

Marketingová automatizace zahrnuje několik různých aspektů marketingu a rozvoje obchodu, včetně e-mailového marketingu, vývoje obsahu, optimalizace konverze a generování zákazníků.

Výhody použití marketingové automatizace

Jednou z největších výhod automatizace marketingu je, že pomáhá prodejním a marketingovým týmům pracovat efektivněji. Lidé mají rád personalizovaný obsah. Odesílání personalizovaných e-mailů generuje šestkrát více příjmů než odesílání neosobních e-mailů. Ruční odesílání přizpůsobených zpráv kontaktům jednoduše není praktické. Platformy pro automatizaci marketingu se zabývají nezáživnou a opakovanou prací, která je součástí poskytování personalizovaného obsahu, což dává odborníkům v oblasti prodeje a marketingu více času soustředit se na věci, které jsou zajímavější a náročnější.

Jedním z nejčastějších důvodů, proč podnikatelé uvažují o marketingové automatizaci v první řadě je to, že chtějí zlepšit své konverzní poměry a výnosy.Marketingová automatizace je způsob, jak povzbudit zákazníky k tomu, aby zůstávali zaujati déle, čímž je pravděpodobnější, že dojde ke konverzi. V průměru podniky, které používají marketingovou automatizaci, mají o 53% vyšší konverzní poměr a roční růst tržeb o 3,1% vyšší ve srovnání s podniky, které ji nepoužívají. Pro produkty a služby s delšími konverzními cykly může automatizace marketingu také pomoci urychlit tento proces.

Jaké jsou aplikace pro automatizaci marketingu?

Zatímco automatizace marketingu má několik různých aplikací, nejčastěji se jedná o emailové zprávy a péči o stávající zákazníky či akvizici nových.

Ano, email je stále relevantní jako marketingový nástroj. I když je snadné říct věci jako „Každý je na Facebooku“ tak to prostě není pravda. Většina uživatelů internetu však má alespoň jednu e-mailovou adresu. E-mailové schránky mají tendenci se pohybovat pomaleji než média v sociálních médiích, což vám dává nejlepší příležitost k přímému spojení s vašimi kontakty. Existuje mnoho způsobů, jak automatizovat marketing s pomocí e-mailu:

  • Uvítací zprávy
  • Retargeting
  • Připomenutí o opuštění nákupního košíku
  • Personalizované doporučení produktů

A to je jenom začátek.

Mnoho společností používá automatizaci marketingu, aby získala zpětnou vazbu od svých kontaktů, bez ohledu na to, zda nakoupili či nikoliv. Ať už je to odesláním průzkumu nebo dotazem na lidi, aby jim přímo zaslali připomínky. Informace, které získají, mohou být nesmírně cenné při vedení změn, které pomohou zlepšit jejich tržby v dlouhodobém horizontu.

Důležité kroky při vytváření strategie pro automatizaci marketingu

1. Definujte své cíle

To by mohlo vypadat jako samozřejmost, ale dříve než uděláte něco jiného, musíte se přesně rozhodnout, v čem chcete aby vám automatizace marketingu pomohla, abyste mohli odpovídajícím způsobem naplánovat svou strategii. Pokoušíte se vygenerovat více potenciálních zákazníků? Pracovat na vytváření podnikání od zákazníků? Snažíte se zvýšit prodej během mimo sezónu? Každý z těchto cílů bude vyžadovat jinou strategii, takže je důležité přesně pochopit, jaké jsou vaše hlavní cíle.

2. Určete, na koho chcete cílit

Samozřejmě je důležité pochopit potřeby vašich zákazníků ve všech bodech procesu konverze. Ale v závislosti na tom, jaké jsou vaše hlavní cíle, může být váš čas a energie nejlépe zaměřená na lidi, kteří se nacházejí v určitém bodě nákupního procesu. Například pokud nemáte problém s generováním nových potencionálních zákazníků, ale chcete zvýšit procento konverzí, bude váš čas nejlépe vynaložený, pokud se zaměříte na střední a spodní části konverzního trychtýře.

3. Mapujte konverzní proces uživatelů

Pomocí automatizace marketingu se snažíte přimět lidi, aby podnikli nějakou akci. Mapování toku uživatelů je způsob, jak vizualizovat kroky, které musí lidé projít, aby mohli podniknout danou akci.

V závislosti na tom, jak člověk dorazí na vaše stránky, mohou někteří lidé potřebovat více informací než ostatní, než budou ochotni podniknout tuto akci. Nechcete, aby lidé prodělali více kroků, než je nutně třeba, ale nechcete ani zasáhnout lidi nátlakem ke koupi příliš brzy. Použitím stavových diagramů pro mapování konverzních procesů uvidíte přesně, jak lidé přicházejí na stránku a kolik kroků je třeba, aby podnikli požadovanou akci.

4. Segmentujte a ohodnoťte své potenciální zákazníky

Je důležité si uvědomit, že ne všichni potenciální zákazníci jsou si nutně rovní z hlediska kvality. Vaše databáze kontaktů bude nevyhnutelně kombinací lidí, kteří jsou na pokraji nákupu, lidí, kteří stále zkoumají své možnosti, a lidí, kteří pravděpodobně nenakoupí. Hodnocení vašich potenciálních zákazníků vám pomůže zjistit, kdo potřebuje další péči a kdo je připraven k předání prodejnímu týmu.

Interakce člověka s vaším obsahem a akce, které jste provedli na vašem webu, mohou být odrazem toho, jak jsou připraveni provést konverzi. Osoba, která si prohlédla cenovou nabídku, bude s největší pravděpodobností bližší k nákupu než někdo, kdo prostě četl příspěvek na blogu. Osoba, která navštívila web několikrát během několika týdnů, se zjevně více zajímá, než někdo, kdo ho navštívil v uplynulém roce jednou nebo dvakrát. Nástroje pro automatizaci marketingu vám umožňuje přiřadit hodnoty určitým akcím a interakcím tak, aby mohli zaměřit kampaň na uživatele, co provedli konkrétní akci.




Nejlepší postupy pro automatizované zasílání zpráv

Dostaňte se k věci

Učiňte svůj názor rychle a jasně. Každý z nás má každý den omezené množství času a jedna z věcí, na kterou lidé mají malou trpělivost, jsou dlouhé zprávy. Lidé prostě chtějí vědět, co je v nich pro ně. Jak by váš produkt nebo služba vyřešila jejich problém? Co je jedinečné v tom, co nabízíte?

Udržujte je aktivní

Zavedením strategií automatizace marketingu se snažíte udržet lidi zapojené do nákupního procesu. Vaše zprávy by proto měly být napsány v aktivním tónu a povzbuzovat příjemce, aby podnikli nějaký druh akce, ať už je to čtení příspěvku na blogu, sledování videa nebo nákup.

Nedělejte ze sebe SPAM

Při správném použití nejsou automatizované zprávy spamem. Ale nedávejte svým kontaktům špatný dojem. Některé věci budou vždy vypadat jako spam,je to třeba psaní všeho ve velkých písmenech, nadměrné použití červené či červené barvy a použití příliš mnoho odkazů v těle zprávy.

Mylné představy o marketingové automatizaci

Je to neosobní

Pokud je to neosobní, děláte to špatně. Jednou z výhod marketingové automatizace je personifikace. K tomuto omylu však člověk dojde špatně – koneckonců, slovo „automatizace“ je obvykle spojováno s počítači a roboty. Ale aby strategie automatizace marketingu byla úspěšná, musí být za sebou lidský dotek. Automatizace marketingu vám jednoduše usnadňuje zasílání vaší zprávy. Je na vás, abyste přišli s obsahem, který osloví lidi.

Je to spam

Zatímco spam je nevyžádaná zpráva propagující něco nepodstatného pro drtivou většinu jejích příjemců, cílem automatizace marketingu je poskytovat vysoce relevantní zprávy uživatelům, kteří o to jasně projeví zájem.

Na rozdíl od spamu tyto zprávy také často zahrnují nepropagační obsah. Automatizované zprávy mohou být sice propagační povahy, ale cílem je koneckonců posílit pozitivní vztahy tím, že nabízí něco hodnotného – a to nemusí vždy znamenat přímý prodej.

 

O autorovi

mm

Spoluzakladatel Chytrého podnikatele. Specialista na online marketing a webdesign. Volnonožec.

Komentujte

Buďte první kdo bude komentovat!

Upozornit na
avatar
wpDiscuz