Marketing

Už To Měříte? Aneb jak používat UTM parametry

28.7.2017
Už To Měříte? Aneb jak používat UTM parametry

UTM parametry jsou skvělou cestou, jak mít přehled o šíření vašeho obsahu v online světě. Pokud je ještě nepoužíváte, je na čase začít.

Co to jsou UTM parametry

UTM parametry jsou tagy (textové řetězce), které se připojí na konec URL adresy. Z těchto řetězců pak analytické nástroje (typicky Google Analytics) získají informace o zdrojích návštěvnosti, které si pak můžeme zobrazit a vyhodnotit například úspěšnost marketingových kampaní.

Jaké UTM parametry existují

Existuje 5 UTM parametrů:

  1. utm_source – název zdroje (typicky název webu, na který odkaz umístíme).
  2. utm_medium – název média, můžeme použít pro rozlišení organic (přirozeného) a ppc (placeného) zdroje, QR kódu nebo konkrétní facebookové stránky.
  3. utm_campaign – název kampaně (například v AdWords či Skliku) nebo třeba datum odeslání newsletteru.
  4. utm_content – název reklamy (podúroveň) – může být například název reklamná sestavy v AdWords.
  5. utm_term – další podúroveň – klíčové slovo, například v reklamě

Hierarchie UTM parametrů

Jak tedy může vypadat typické využití? Například v odkazu www.chytrypodnikatel.cz?utm_source=facebook&utm_medium=profile&utm_campaign=sidebar

Z takového odkazu lze vyčíst, že návštěvník přišel na náš web z facebooku, konkrétně na našem profilu klikl na odkaz, který se zobrazuje v sidebaru u popisu stránky.

Kde UTM parametry použít

Všude tam, kde umisťujete své odkazy – PPC reklama, newslettery, Facebook, cizí weby – prostě všude.

Proč UTM parametry používat

Je to jednoduché a přínosné. Řekněme, že si platíte bannery na dvou partnerských webech. Pokud byste používali čisté odkazy, nemáte přehled o tom kolik dostáváte z kterého webu návštěvníků. Pokud použijete odkazy s utm parametry, zjistíte, že z webu A máte pouze 20% návštěvnosti v porovnání s webem B. Víte tak, že web B je pro vás mnohem přínosnější a můžete tak efektivněji pracovat s rozpočtem.

Jak u vytvořit odkaz s UTM parametry

Na konec odkazu přidáte ? a parametry na sebe navážete s &. Vypadá to potom takto www.chytrypodnikatel.cz?utm_source=facebook&utm_medium=profile&utm_campaign=sidebar.

Nebo můžete použít oficiální nástroj Google pro tvorbu URL.

Kde si zobrazit získaná data

V Google Analytics si otevřete kartu vašeho webu, v nabídce vlevo klikněte na Akvizice – tam si můžete zobrazit jednotlivé přehledy, podle toho, co vás zajímá.

O autorovi

mm

Spoluzakladatel Chytrého podnikatele. Specialista na online marketing a webdesign. Volnonožec.

Komentujte

Buďte první kdo bude komentovat!

Upozornit na
avatar
wpDiscuz